Twee en een halfjaar geleden ontving ik een e-mail met een vraag over een krantenbericht over een man die zijn moeder had vermoord enz.
Ik wil dit hier plaatsen omdat het een bepaald zicht toont wat er zich in het onbewuste van ons (u en ik) afspeelt en wat er gebeurt als dat onbewuste bezit neemt van het bewustzijn. En hoezeer het van belang is het evenwicht tussen bewustzijn en onbewuste te bewaren.
Ik wil weinig over
mezelf kwijt. Daarom stuur ik geen droom in, maar wil u een paar vragen stellen. Afgelopen week-einde ( 18 en 19 februari 2005) stonden er in de
Leeuwarder Courant 2 berichten over een man uit Vlaardingen
die zijn moeder had vermoord en gevild en had tegen de politie gezegd dat hij
zo een offer aan God had gebracht. Hij had de huid van zijn moeder om zijn
armen gedaan. Volgens het krantenbericht was hij na de dood van zijn vader wat
in de war geraakt. De man echter was hoogopgeleid en genoot aanzien in de
buurt.
Een professor in de
forensische psychiatrie, dr. Van M. verklaarde desgevraagd in de krant dat hij
zoiets nog nooit had meegemaakt en dat hij er ook niet over in de literatuur
kon vinden.
Meneer Engel Vrouwe, kunt u dit verschijnsel
verklaren?
Hoogachtend,
Frieso Fransen
Geachte meneer Fransen,
Het zou natuurlijk
nog mooier zijn geweest als u zelf een droom had gehad over doden en villen van
uw moeder. Maar OK.
Laat is eerst ingaan
op de constatering dat professor Van M. geen raad weet met deze absurde
misdaad. Professor Van M. is forensisch psychiater. Dat betekent dat hij
onderzoek doet naar het afwijkende gedrag van misdadigers om dat vervolgens aan
de rechtbank te rapporteren. Om een voorbeeld te geven: Folkert
van der Graaf (de moordenaar van Pim Fortuijn) en Mohammed B. (de moordenaar van Theo van Gogh) worden door forensische psychiaters en psychologen
onderzocht op hun toerekeningsvatbaarheid.
Professor Van M.
heeft er nog nooit van gehoord en er staat volgens hem niets hierover in de
literatuur. Nou, ik ben maar een eenvoudige doctorandus in de psychologie, maar
ik kan u verzekeren dat het verschijnsel ‘villen’ in dromen van mensen
regelmatig voorkomt en dat er een uitgebreide literatuur over bestaat. Dus mijn
conclusie is dat
professor Van M. die niet gelezen heeft en zich waarschijnlijk ook niet met
dromen bezig houdt. Terwijl dromen het meest psychologische van de psychologie
en de psychiatrie is. Een verklaring hiervoor lijkt mij op z’n
plaats.
Al meer dan honderd
jaar wordt de psychologie geteisterd door een soort van wetenschappelijke
correctheid die vergelijkbaar is met de politieke correctheid waardoor behalve
Nederland, de hele Westerse Wereld wordt geteisterd. Naar mijn mening komt dat
door de invloed van het Socialisme/Communisme en het Fascisme. Beide kinderen
van de Verlichting en het Rationalisme waar wetenschappers zo mee wegliepen. Zo
zie je maar weer hoe een teveel aan bewustzijn en licht tot duisternis en
domheid kan leiden. In de psychologie werkte dat door en ontstonden er allerlei
varianten van een soort reflexpsychologie die alles verklaarde vanuit opgedane
ervaringen. In de communistische wereld was het vooral Pavlov
die met honden experimenteerde om zo theorieën te ontwikkelen om de ideale sowjet-mens te kweken. De fascisten hadden op hun
manier ook een kweekprogramma om de ideale mens te maken. Zo zijn onze
nationale en internationale socialisten ook bezig met een programma tot
opvoeding/hersenspoeling of kweek van een groente-etend type mens dat in hun
ideologie past.
De wereldberoemde
psycholoog en psychiater Professor Doctor Carl Gustaf Jung ontdekte/ontwikkelde
een totaal andere soort psychologie waar vooral ruimte was voor echt
geestelijke invloeden. In zijn psychologie constateerde hij allerlei
overeenkomsten tussen dromen, mythen, sprookjes, legenden, en de
waanvoorstellingen van geesteszieken.
Het villen van mensen
en dieren komt in vele varianten in de mythologieën van alle volkeren over de
hele wereld voor. Het is een antiek ritueel dat de magische betekenis heeft van
vernieuwing en wedergeboorte en dat ook iets te maken heeft met incest. Om deze
reden heeft de slang in veel mythologieën, doordat hij jaarlijks zijn huid
afstroopt, de betekenis van wedergeboorte of transformatie naar iets beters. En
transformatie of wedergeboorte heeft weer iets met de moeder te maken, omdat
moeders nou eenmaal baren.
In de Oudheid was incest een Goddelijk of Koninklijk voorrecht en huwden
zonen met moeders en broers met zusters om op die manier zichzelf bij hun
moeder opnieuw te verwekken. In de Godsdiensten werd dit gebruik voor
het hele volk geritualiseerd in een offer van een mens of dier dat gedood werd, gevild
en de huid werd om een man heen geslagen om zo de vernieuwing van het leven te
symboliseren.
In een oud-Mexicaanse religie werd ter vernieuwing van de maangodin
(de Godin die over de zielen en het sperma waakte: dus het leven) een vrouw
gedood en gevild waarna een man de huid om zich heensloeg om zo de opnieuw tot
leven gekomen Godin uit te beelden.
Zoiets heeft de Vlaardingen man ook gedaan. Waarschijnlijk in een soort
droomtrance.
Als een koning van
Oeganda voor eeuwig wenste te leven ging hij naar een plaats in Busiro, waar een feest werd gegeven door de stamhoofden.
Tijdens dit feest werd vooral de Mamba-stam geëerd,
en gedurende de feestelijkheden werd een lid van de stam in het geheim door
zijn stamgenoten uitgekozen; hij werd door hen gevangen genomen en
doodgeslagen. De mensen die hiervoor waren uitgekozen mochten geen stok af
ander wapen gebruiken (het moest onbloedig gebeuren). Na zijn dood werd het
lichaam van het slachtoffer (let op dit woord slacht-offer;
moord is hier dus offer) gevild en van zijn huid werd een speciale zweep
gemaakt. . . . Na deze ceremonie werd verondersteld dat de koning van Oeganda
voor altijd zou leven (dus een soort God is geworden), maar vanaf die dag mocht
hij zijn moeder nooit meer zien.
Let hier op
overeenkomsten met onze man uit Vlaardingen die de
huid van zijn moeder om armen of handen had gedaan. De Oegandese
zweep moet je ook in je handen houden.
Hier spelen in beide
verhalen de moeder een rol.
Zo zijn er ook veel
mythologische verhalen over scalperen, wat een vorm van villen is.
Zo zijn er veel meer
parallellen te trekken en overeenkomsten te zien.
Ik denk hier aan het
koppensnellen dat ook gericht was op het verkrijgen van een ziel voor de
pasgeborene. Of denk maar eens aan de besnijdenis. Daar gaat het tenslotte ook om een soort villen als vernieuwing van het
leven van de besnedene naar een hoger geestelijk plan.
Interessant in dit
verband is nog op te merken dat die Oegandese man
door vuistslagen gedood moest worden. Uit de tijd van Idi
Amin, de Islamitische dictator van Oeganda van 30
jaar geleden zijn gevangenen op een vergelijkbare rituele manier om liet
brengen. (Zodat hij aan de macht/in leven kon blijven.)
Interessant is ook
parallel van het (onbloedige) doden door vuistslagen in Oeganda met de
steniging van overspelige vrouwen in Islamitische landen. Volgens de Profeet
Mohammed gold steniging als een onbloedige straf. Het overspel waar aan deze
vrouwen zich schuldig hadden gemaakt heeft ook weer zijn associaties met
voortplanting en vernieuwing van het leven. Als zondaressen hadden zij Allah
getart en om zijn wraakzucht te stillen werden zij (geslacht)geofferd opdat de
wrake Allahs niet over het ganse volk zoude komen.
(In dit opzicht is Allah te vergelijken met heidense Goden en de jaloerse en
wraakzuchtige Jahweh van het Oude Testament.)
Ik heb me hier moeten
behelpen met een paar krantenberichten, maar ik hoop toch een enigszins
samenhangend verhaal gemaakt te hebben.
Zo ziet u maar: Leve
de Culturele Verrijking.
Naschrift:
De man in kwestie is
voor zover ik weet niet voor de rechter gesleept en mag zijn leven slijten in
een psychiatrische inrichting.
Een paar jaar geleden
is er in Duitsland een ingenieur aangehouden die op het internet
iemand had gevonden om opgegeten te worden. Voor ons is dat absurd, maar
hiervoor geldt een vergelijkbare verklaring als bovenstaand.
Onlangs is duidelijk
geworden dat het in de homo scene als spannend wordt
ervaren met hiv-besmette mensen iets intiems te doen.